tarafından eklendi tarafından eklendi

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı

Scratch programı daha önceki derslerimizde de anlattığımız gibi blok tabanlı bir kodlama programıdır. Sürükle bırak mantığı ile çalışmaktadır. Bu dersimizde kuklalarımızı kodlarken kullandığımız Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımını yapmaya çalışacağız.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı

Ders içeriği

  1. Hareket Blokları
  2. Görünüm Blokları
  3. Ses Blokları
  4. Olaylar Blokları
  5. Kontrol Blokları
  6. Algılama Blokları
  7. Operatör Blokları
  8. Değişkenler Blokları

bölümlerinden oluşmaktadır. Görmek istediğiniz blok üzerine tıklayarak sayfa içinde gezinebilirsiniz.

ÖNEMLİ: Mobil cihazlar ile sayfayı görüntülüyorsanız, blokların açıklamalarını görebilmek için cihazı yan çeviriniz.

Bloklar üzerine tıklayarak tam boy olarak görüntüleyebilirsiniz.

Scratch 3 Hareket Blokları

İsminden de anlaşılacağı üzere hareket blokları kuklalarımızı hareket ettirmek için kullandığımız kod bloklarıdır.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 1Kuklayı seçili yöne doğru 10 piksel hareket ettirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 2Karakterin istenilen derece kadar saat yönünde dönmesini sağlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 3Karakterin istenilen derece kadar saat yönü tersine dönmesini sağlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 4Kuklayı sahnede rastgele bir x,y konumuna götürür.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 5Kuklayı sahnede belirtilen x,y konumuna götürür.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 6Kuklayı belirli bir saniye sürede rastgele bir konuma götürür.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 7Kuklayı belirli bir saniye sürede belirtilen konuma götürür.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 8Karakterin hangi yöne döneceğini belirler. (0=yukarı, 90=sağ,180=aşağı, ‐90=sol)
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 9Kukla fare imlecine doğru döner.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 10Kuklanın bulunduğu konumun x değeri istenilen değer kadar arttırılır veya azaltılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 11Kuklanın bulunduğu konumun x değeri istenilen değere çekilir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 12Kuklanın bulunduğu konumun y değeri istenilen değer kadar arttırılır veya azaltılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 13Kuklanın bulunduğu konumun y değeri istenilen değere çekilir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 14Kukla kenara değdiği zaman geldiği yönün tam tersine döner.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 15Kuklanın sağa‐sola dönme, etrafında dönebilme ve hiç dönememe ayarlarını yapar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 16Kuklanın x pozisyonu bilgisini verir. Bu seçenek işaretlendiğinde x değerini ekranda görebiliriz.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 17Kuklanın y pozisyonu bilgisini verir. Bu seçenek işaretlendiğinde y değerini ekranda görebiliriz.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 18Kuklanın yön bilgisini verir. Bu seçenek işaretlendiğinde yön bilgisini ekranda görebiliriz.

Scratch 3 Görünüm Blokları

Görünüm blokları, sahnenin ve sahnedeki kuklanın görünümüyle ilgili değişiklikleri yapmamızı sağlayan kod bloklarıdır.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 19Kukla istenilen süre boyunca ‘Hello!’ yazan kutudaki değeri ekranda konuşma balonu içerisinde gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 20Kukla ‘Hello’ yazan kutudaki değeri ekranda balon içerisinde
gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 21Kukla istenilen süre boyunca ‘Hmm…’ yazan kutudaki değeri ekranda düşünme balonu içerisinde gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 22Kukla ‘Hmm…’ yazan kutudaki değeri ekranda balon içerisinde gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 23Kuklanın istenilen kostüme geçmesini sağlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 24Kuklanın o anki kostümünden bir sonraki kostümüne geçmesini sağlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 25Dekoru seçili dekor ile değiştirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 26Dekoru bir sonraki dekor ile değiştirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 27Kuklanın boyutunu istenilen değer kadar değiştirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 28Kuklanın boyutunu istenilen % değerinde değiştirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 29Kuklanın rengi, balıkgözü, Hızlı dön, Piksellere böl, mozaik, parlaklık, hayalet efekti sayı yazan yerdeki değer kadar değişir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 30Kuklanın rengi, balıkgözü, Hızlı dön, Piksellere böl, mozaik, parlaklık, hayalet efekti sayı yazan yerdeki değer olur.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 31Kuklanın üzerinde uygulanmış bütün efektleri geri alır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 32Kuklayı gösterir ve gizler.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 33Kuklanın diğer bir üst katmana çıkmasını sağlar. Böylece kukla diğer karakterlerin önünde görünebilir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 34Kuklanın istenilen katman kadar öne veya alta gitmesini sağlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 35Kuklanın kostüm sayısını veya ismini ekranda gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 36Dekorun sayısını veya ismini ekranda gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 37Kuklanın büyüklüğünü ekranda gösterir.

Scratch 3 Ses Blokları

Ses blokları uygulamamızı daha ilgi çekici hale getirmemizi sağlayan ses bloklardır.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 38Seçili olan müzik çalmaya başlar ve bitene kadar diğer bloğa geçilmez.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 39Seçili olan müzik çalmaya başlar. Program müziğin bitmesini
beklemeden diğer blokları çalıştırmaya devam eder.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 40Çalmaya devam eden müzikler bu blok çalıştığında durur.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 41Çalan sese efekt ekler.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 42Çalan sese efekt ekler.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 43Efektleri kaldırır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 44Ses yüksekliğini girilen değer kadar değiştirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 45Ses düzeyini girilen değere getirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 46Ses düzeyini ekranda gösterir.

Scratch 3 Olaylar Blokları

Bir uygulamanın çalışmaya başlayabilmesi için bir tetikleyiciye ihtiyacımız vardır. Uygulamanın başlangıcı için genellikle sahnenin sağ üst köşesindeki yeşil bayrağı kullanırız. Benzer şekilde uygulamayı sonlandırmak için sabit görevi bulunan kırmızı buton görevlendirilmiştir. Ancak yeşil bayrağın haricinde farklı seçeneklerimiz de mevcuttur.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 47Bir kodun çalışmaya başlayabilmesi en sık kullanılan tetikleyicidir. Yeşil bayrağa
basıldığında bu kod bloğuna eklediğimiz diğer bloklar çalışmaya başlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 48Klavyeden basılacak herhangi bir tuşu tetikleyici olarak seçtiğimizde kullanacağımız
kod bloğudur.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 49Bir kuklaya tıklandığında çalışmasını istediğimiz kodları bu kod bloğunun altına
ekleriz.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 50Sahne dekorlarını yeri ve zamanı geldiğinde program içerisinde değiştirebiliriz. Dekor
belirtilen bir dekor olduğunda çalışmasını istediğimiz kodları bu kod bloğunun altına
ekleyebiliriz.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 51Ses şiddeti, süre ölçer ve video hareketi değerlerinin belirli bir sayının üzerinde
olduğunda çalışmasını istediğimiz kodları bu kod bloğunun altına ekleriz
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 52“Haber1” haberi geldiğinde yapılmasını istediğimiz işlerin kodlarını bu kod bloğunun
altına ekleriz.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 53“Haber1” haberi tüm kuklalar ve dekorlar için çalışma ortamında yayımlanır. Herhangi
bir kukla haber1 haberi geldiğinde yapacağı görev var ise görevini yerine getirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 54“Haber1” haberini tüm kuklalara gönderir ve kuklanın kodu bitirmesini bekler.

Scratch 3 Kontrol Blokları

Kontrol kategorisinde bulunan kod blokları programın akışını belirli şartlara göre yönlendirebilir, tekrar eden görevleri yerine getirebilir, şart ifadesi meydana gelene kadar akışı bekletebilir.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 55Bir kuklaya yazılan kod akışının belirtilen süre kadar beklemesini sağlar. Bu esnada
diğer kuklalara yazılan kodlar çalışmasını devam ettirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 56Belirtilen sayı kadar, yazılan kodun tekrar etmesi sağlanır. Döngü blogudur.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 57Bu kod bloğunun içerisine yazılan komutların sürekli olarak tekrar etmesi sağlanır.
Sonsuz döngü olarak da bilinir. Uygulama durmadan döngüden çıkılamaz.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 58“Eğer” kod bloğu bir şart ifadenin yerine gelip gelmediğini sorgular. Başka bir deyişle
şart ifadenin sonucu “doğru” veya “yanlış” değer üretir. “Eğer” şart ifade yerine geliyor
ise yani “doğru” değer üretiyorsa bu kod bloğunun içine yazılan kodlar çalıştırılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 59Eğer şartı sağlanıyor yani “doğru” değer üretiyorsa eğer bloğu içerisine yazılan komutlar çalıştırılır. Şart ifade yerine sağlanmıyor yani “yanlış” değer üretiyorsa, değilse
bloğu içindeki kodlar çalıştırılacaktır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 60Bir şart sağlanıncaya kadar program akışını o kukla için bekletir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 61Bir şart sağlanıncaya kadar tekrar edilmesi gereken komutları çalıştırır. While
döngüsü olarak da bilinir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 62Tüm komutların çalışmasını, sadece eklendiği komut dizisini veya eklendiği kuklanın
diğer komut dizilerini durdurmak amacıyla kullanılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 63Bir kuklanın klonunu (ikizini) oluşturduğumuzda bu klonun yapacağı görevleri
belirtmek için kullanılan başlangıç bloğudur.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 64Sahnede bulunan diğer kuklaların veya mevcut kuklanın klonunu (ikizini) yaratmak
için kullanılan kod bloğudur.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 65Oluşturulmuş bir klon kuklanın silinmesini sağlar.

Scratch 3 Algılama Blokları

Algılama kod blokları sahnede bulunan kuklalar, fare imleci, klavye tuşları, ses şiddeti, video hareketi gibi birçok olayı algılamak için kullanılır. Kullanıcı ile etkileşimli uygulamalar geliştirmek için oldukça faydalı kod bloklarıdır. Genellikle bir şart ifadesi içerir. Fareye değdi mi? Tuşa Basıldı mı? gibi…

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 66Sahnedeki kuklaların birbirine, kenara veya fareye değip değmediğini sorgulamak için
kullanılır. Eğer ki sorgulanan kukla seçilen nesnelerden birine değiyor ise “Doğru”
sonuç üretilir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 67Sahnedeki kuklanın seçilen bir renge değip değmediği sorgulanır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 68Seçilen renkteki bir nesnenin başka renkte bir nesneye değip değmediği sorgulanır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 69Kuklanın fareye veya diğer kuklalara olan mesafesini sorgular
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 70Kullanıcı ile soru cevap şeklinde etkileşime girmek için kullanabileceğimiz bir komuttur. Kullanıcıya sahnede bir soru sorulur ve kullanıcının verdiği yanıt cevap değişkenine
aktarılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 71Üstteki komutta sorulan sorunun cevabı bu değişken içine atılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 72Klavyeden basılan tuşu sorgular.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 73Klavyeden basılan tuşu sorgular.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 74Farenin sahne üzerindeki X konumunu sorgular.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 75Farenin sahne üzerindeki Y konumunu sorgular.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 76Süreklenebilir modu değiştirir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 77Mikrofondan alınan ses şiddetini sorgular.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 78Zamanlayıcı değerini sorgular.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 79Zamanlayıcıyı sıfırlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 80Sahnede bulunan diğer kuklaların X konumu, Y konumu, yönü, kılık numarası gibi
bilgileri elde etmek için kullanılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 81Bilgisayarınızdaki saat bilgisinin yıl, ay, gün, saat, dakika ve saniye bilgisini almak için
kullanılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 822000 yılından itibaren geçen gün sayısını gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 83Online editörde sisteme giriş yapan kullanıcının adını gösterir.

Scratch 3 Operatör Blokları

Operatörler kategorisinde matematiksel işlemler, şart ifadelerin sonuçları, metin türünden ifadeler gibi birçok işlemi yaparken faydalanacağımız kod blokları mevcuttur.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 84Bloklar sırasıyla iki sayıyı toplamak, çıkarmak, çarpmak ve bölmek için kullanılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 85Belirtilen iki sayı değeri arasında rastgele bir sayı oluşturur.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 86İki ifade arasında soldaki ifadenin sağdaki ifadeden büyük olup olmadığını sorgular.
Buraya girilecek değer sayısal ifadeler olabileceği gibi metin ifadeler de olabilir. z>a
ifadesi doğru (true) sonuç üretecektir. e>k ifadesi ise (false) sonuç üretir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 87İki ifade arasında soldaki ifadenin sağdaki ifadeden küçük olup olmadığını sorgular.
Buraya girilecek değer sayısal ifadeler olabileceği gibi metin ifadeler de olabilir. a ifadesi doğru (true) sonuç üretecektir. c
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 88İki ifade arasında soldaki ifadenin sağdaki ifadeye eşit olup olmadığı sorgulanır.
Buraya girilecek değer sayısal ifadeler olabileceği gibi metin ifadeler de olabilir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 89VE operatörü iki şart ifadenin de doğru (true) sonuç üretmesini bekler. Her iki şart
ifadede doğru(true) sonuç üretiyorsa VE operatörü de doğru sonuç üretir. Şart ifadelerden birisi yanlış(false) sonuç üretiyorsa VE operatörü de yanlış sonuç üretir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 90VEYA operatörü kendisine verilen şart ifadelerden birisi dahi doğru sonuç üretmesi
durumunda doğru(true) sonuç üretir. Şart ifadelerden her ikisi de yanlış sonuç
üretiyorsa VEYA operatörü de yanlış (false) sonuç üretir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 91Değil operatörü; bir şartın tersi değer üretir. Örneğin şart ifade olarak doğru(true)
sonuç üreten bir ifade verilirse DEĞİL operatörü yanlış(false) sonuç üretecektir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 92İki metin ifadeyi birleştirmek amacıyla kullanılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 93Verilen metin ifadenin belirtilen sıradaki harfini verir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 94Verilen ifadenin toplam karakter uzunluğunu belirtir
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 95Verilen metin içerisinde girilen harfi arar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 96Soldaki sayının sağdaki sayıya göre modunu alır. Örneğin 10 MOD 6 işleminin sonucu bildiğiniz
üzere 4’dür.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 97Verilen sayıyı en yakın tamsayıya yuvarlar.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 98Verilen sayının karekök, sin, aşağı yuvarlama, mutlak değer gibi birçok matematiksel
fonksiyon sonucunu verir.

Scratch 3 Değişkenler Blokları

Değişkenler kategorisinde iki temel blok bulunmaktadır. Bunlar “Bir değişken oluştur” ve “Bir Liste Oluştur” kod bloklarıdır. Bu kod bloklarını incelemek için değişken ve liste kavramlarını inceleyelim.

Değişken (Variable): Program yazarken kullanıcıdan alınan bilgiler, hesaplama sonrası ortaya çıkan sonuç değerleri, bir kuklanın koordinat sistemindeki yeri gibi birçok bilgiyi geçici olarak bilgisayarın belleğinde saklamak gerekir. Bunun için değişkenler kullanılır.

Bir değişken oluşturduğumuzda bilgisayarın belleğinde değişken için bir alan ayrılır.
Bu alana ulaşmak için değişkenin ismini kullanırız. Bu değişkenin adını kullandığımız her yerde değişkenin değeri geçerlidir. Bir değişkene değer atamak için “=” operatörünü kullanırız. Örnek olarak sonuç değişkenine değer atamak için sonuc=5+5 ifadesi kullanılmıştır. Bellekteki sonuc isimli kutucuğa (alana) 10 değeri aktarılır. Bir sonraki işlemde “sonuc=sonuc+10” şeklinde bir atama yapsaydık sonuc değişkeninin son değeri 20 olacaktır. Bellekteki kutucukta artık20 değeri tutulmaktadır.

Liste: Programlama dillerinde dizi(array) olarak bilinen listeler, birden fazla değişkenin tekbir isim altında birçok kutucuğa sahip değişken olarak ifade edebiliriz. “Notlar” adında oluşturulmuş bir listenin bellekte  yerleştirilmiş olduğunu düşünelim.

Notlar listesine 3 eleman eklendiğini varsayalım. Bu elemanların değerleri sırasıyla 60, 80 ve 90 olsun. Notlar dizisinin 1. elemanını uygulamamızda kullandığımızda 60 değerini ifade edecektir. İstersek bu elemanın değerini değişkenlerde olduğu gibi değiştirebiliriz.

Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 99Yeni bir değişken oluşturmak için kullanılır. Değişkenin seçili kukla için mi yoksa hepsi için mi kullanıacağı oluşturulurken seçilir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 100Değişkeni ve değerini ekranda gösterir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 101Değişkene belirtilen değeri aktarır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 102Değişkenin değerini belirtilen değer kadar arttırır. Değerini azaltmak için – değer
kullanmak gerekir.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 103Değişkeni sahnede göstermek için kullanılır.
Scratch 3 Kod Blokları Tanıtımı | Ders-2 104Sahnede gösterilen değişkeni gizlemek için kullanılır.

 

Bu dersimizde scratch 3 içerisinde yer alan tüm blokları incelemeye çalıştık. Daha sonraki derslerimizde örnekler ile blokların kullanımını pekiştereceğiz. Bir sonraki ders için tıklayınız.

Yorumlar

  1. Ayça 27/09/2019
  2. Ahmet Efe AYDIN 22/04/2021

Yorum Yaz