Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu | Ders-14

Uzay Yolu Oyunu

Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi 2. dönem konuları ağırlıklı olarak kodlama üzerine hazırlanmıştır. Elimden geldiğince her haftaya bir uygulama hazırlamaya çalışıyorum. Sizlerde kendi hayal gücünüzü kullanarak yeni projeler geliştirebilir ve paylaşabilirsiniz.

Projelerinizi scratch.mit.edu adresinden online olarak veya bilgisayarınıza indirerek offline olarak yapabilirsiniz. Nasıl indirip kuracağınız bilmiyorsanız “Scratch Nedir?” yazıma bakabilirsiniz.

Uzay Yolu Oyunu

Bu dersimizde yine bir oyun yapıyoruz. Oyunumuzda bir uzay aracı ve meteor kullanacağız. Oyuna başlarken 3 canımız olacak ve canımız bitmeden skor 10 olursa kazanacağız. Meteor yukarıdan rastgele büyüklüklerde aşağı doğru düşecek ve biz uzay aracını sağ-sol okları ile kontrol edeceğiz ve boşluk tuşu ile ateş ederek meteorları vurmaya çalışacağız. Meteor bize çarparsa 1 canımız gidecek.

Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu | Ders-14

Resim1 – Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Oyunumuzda kullandığımız kuklalar scratch kütüphanesinde yok. Bu yüzden aşağıya ekliyorum. Dilerseniz sağ tıklayıp, “Resmi farklı kaydet” seçeneği ile bilgisayarınıza indirip kullanabilirsiniz.

Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Resim2 – Uzay Aracı

Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Resim3 – Ateş Topu

Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Resim4 – Meteor

Kukları ekleyip sahnemizi ayarladıktan sonra kodlamaya geçebiliriz. Sahne seçimini ben uzay temalı yaptım. Ayrıca sahneme iki ayrı dekor ekledim. Birincisi kazandığımız zaman görünecek ikincisi kaybettiğimiz zaman görünecek.

Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Resim5 – Kuklalar ve Sahne

Resim5’te görüldüğü gibi kuklalarımızı ekliyoruz. Line isimli kukla burada önemli çünkü sahnemizin en altında meteorların düşüşünü kontrol etmemizi sağlayacak. Vuramadığımız veya kaçırdığımız meteorlar Line kuklamıza çarptığı zaman algılayıp yönlendirmesini yapacağız.

Uzay Yolu Oyunu Kodları

 

Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Ateş Topu Kodları

Ateş Topumuzun kodları;

Ateş topumuzda iki ayrı kod bloğu var.

Birinci blokta;

  1. satır ateş topunu gizliyor yani görünmemesini sağlıyor.
  2. satırda sürekli tekrarla bloğu içerisinde eğer koşulu ile “boşluk” tuşuna basılıp basılmadığını kontrol ettiriyoruz. Eğer basılmış ise ateş topu kendi ikizini yaratıyor ve 0.1 saniye bekliyor.

İkinci blokta;

  1. satırda kuklamız ikiz olarak başladığında ile başlıyor. Bu ilk bölümde “kendi ikizimi yarat” komutu ile oluşturulan ikizin yapacaklarını başlattığımız komut.
  2. satırda oluşturulan ikizi uzay aracımızın X konumu ile Y: -75 konumuna getiriyor.
  3. satırda bu ikizi gösteriyoruz.
  4. satırda ikiz kuklamıza kenara değene kadar 30 piksellik aralıklarla yukarı doğru hareket etmesini söylüyoruz.
  5. satırda eğer komutu içerisinde kenara değiyorsa oluşturulan ikizin silinmesini söylüyoruz.

Not: Y konumunun -75 olması sizin projenizde de aynı olacak anlamına gelmiyor. Uzay aracınızın uç kısmının Y konumu ile aynı olması gerekiyor ki ateş topu uzay aracından fırlatılmış gibi görünsün.

Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Meteor Kodları

Meteorun kodları;

  1. bölümde daha önceden oluşturduğumuz “Can” değişkenini “3” ve “Skor” değişkenini “0” yapıyoruz.
  2. bölümde meteorun ilk hareket alanını belirliyoruz. Burada X eksenin en sol ve en sağ noktaları olan “-240” ile “240” arasında rastgele bir sayı seçtirerek meteorun rastgele bir yatay noktada ve Y ekseninin en üst noktası olan “Y:180” konumuna gitmesini sağlıyoruz.
  3. bölümde sürekli tekrarla bloğu içerisine “Y konumunu -5 değiştir” diyerek meteorun yukarıdan aşağıya 5’er piksellik sürekli hareketini sağlıyoruz.
  4. bölümde eğer bloğu içerisinde meteorun ateş topuna değip değmediğini kontrol ettiriyoruz. Eğer değiyorsa öncelikle meteoru sahnenin en üstünde rastgele bir noktaya gönderiyoruz. Sonra boyutunu %10 ile 25 arasında rastgele belirliyoruz (Bu bize her defasında farklı bir boyutta meteor gelmesini sağlayacak). Son olarak “Skor” değişkenimizi “1” arttırıyoruz.
  5. bölümde yine eğer bloğu içerisinde bu sefer uzay aracına değip değmediğini kontrol ettiriyoruz ve eğer değiyorsa yine yukarı gönderip, boyutunu değiştiriyoruz ve “Can” değişkenimizi “1” azaltıyoruz.
  6. bölümde bu sefer eğer içerisinde sahnemizin en altına koyduğumuz “Line” kuklasına değip değmediğini kontrol ettiriyoruz ve eğer değiyorsa meteoru yine yukarı rastgele bir noktaya gönderiyoruz ve boyutunu değiştiriyoruz.
Scratch 3 Uzay Yolu Oyunu

Uzay Aracı Kodları

Uzay Aracının Kodları

Uzay aracımızda iki ayrı blok kod kullandık. Birinci blok kümesinde ilk olarak hangi dekorumuzun görüneceğini ayarlıyoruz.  “Can” ve “Skor” değişkenlerimizi eğer blokları ile kontrol ediyoruz.

Eğer “Can” değişkenimiz “0” olmuşsa yani canımız bitmişse üzerine “KAYBETTİN” yazdığımız dekorumuzu gösterip tüm kuklaları durduruyoruz.

 Eğer “Skor” değişkenimiz “10” olmuşsa bu sefer “KAZANDIN” yazdığımız dekorumuzu gösteriyoruz ve oyunu durduruyoruz.

İkinci blok kümesinde ise daha önceki oyunlarımızda olduğu gibi kuklamızı hareket ettirdiğimiz kodları görüyoruz. Eğer blokları ile sağ-sol yön tuşlarına basılı olup olmadığını kontrol ettiriyoruz ve X konumunu artırıp azaltarak kuklamızın sağa sola hareket etmesini sağlıyoruz.

Yaptığınız çalışmaları scratch sitesinde sınıfınıza ait stüdyoya kaydetmeyi unutmayınız. İyi çalışmalar.

 

Yorum Yaz